Рівноапостольний великий князь Володимир, у святому хрещенні Василій

У 864 р. язичники-руси зробили облогу Константинополя і зазнали невдачі. Після цього святий патріарх Фотій відправив до Києва єпископа та священників, щоб вони посіяли там перше насіння християнства. Але їх апостольська праця невдовзі було перервано, коли Києвом опанували варязькі князі Олег та Ігор (880-883), які затвердили там владу своїх язичницьких одноплемінників. Згодом Русь тричі робила замах на візантійську столицю (911, 944 і 971). За цей час у Константинополі оселилися купці Київської Русі, багато з яких прийняли християнство. Повертаючись на батьківщину, вони проповідували його серед одноплемінників, тож у 945 р. у Києві вже була досить велика християнська громада, яка збиралася у церкві Святого Іллі Пророка. Вдова князя Ігоря, правителька за малолітнього сина, свята Ольга прийняла хрещення, але її навернення не мало істотного впливу на народ. Син Ольги Святослав не сприйняв настанов матері. Навпаки, прийшовши до влади, він став заохочувати язичництво, бо вважав навернення до християнства зрадою традицій свого народу та ганьбою.

Після смерті Святослава Київським князем став його старший син Ярополк, який більше співчував християнам, а його молодший син Володимир князював у Новгороді. Ярополк вигнав його звідти, і Володимир знайшов притулок у Скандинавії. Дещо пізніше він повернувся з сильним варязьким військом, вигнав Ярополка, який загинув у бою, і взяв Київ (980). Настанови бабки святої Ольги та матері Малуші все ж не змогли змусити Володимира зректися ідолопоклонства. Зійшовши на княжий престол, він став старанно поклонятися варязьким богам і спорудив на київських пагорбах святилище, присвячене богу грому Перуну, де навіть приносилися людські жертви. Ця безбожність вела за собою розпусне життя, що принесло князеві погану славу.

Будучи войовничим правителем, який прагнув розширювати своє князівство, він оголосив нещадну війну сусіднім народам, болгарам та литовцям. Повернувшись із переможного походу на ятвягів (983), він вирішив на подяку принести богам людську жертву. Жереб упав на варязького купця Феодора та його сина Іоанна, які були християнами і стали першими мучениками на Київській землі.

Однак це нечестиве жертвопринесення залишило глибокий слід у душі Володимира. Він почав розмірковувати про віру та сумніватися у язичництві. Ці міркування привели князя до знайомства з вірою народів, які шанували єдиного Бога: волзьких булгар, які сповідували іслам, хозар, які прийняли іудаїзм, германців, латиномовних та грекомовних християн. Кожен із цих народів надіслав до Києва послів, які намагалися вплинути на князя та висловлювали свої докази. Але тільки візантійський посланець зміг заволодіти його увагою, спростувавши доводи прихильників інших релігій і розповівши князеві про Господа нашого Ісуса Христа. Порадившись із боярами, князь вирішив відправити своїх послів у різні країни, щоб вони самі склали уявлення про те, як живуть люди тієї чи іншої віри.

Коли посланці, які прибули до візантійської столиці, побували на Божественній літургії та інших богослужіннях у храмі Святої Софії, вони були вражені. Християнське богослужіння справило на них таке сильне враження, що згодом вони доповідали про нього своєму повелителю так: «І не знали, чи на небі, чи на землі ми, бо немає на землі такого видовища та краси такої. І не знаємо, як і розповісти про це. Знаємо ми тільки, що Бог перебуває з людьми і служба їх краще, ніж у всіх інших країнах. Не можемо ми забути краси тієї, бо кожна людина, якщо скуштує солодкого, не візьме потім гіркого: так і ми вже не можемо тут перебувати в язичництві». Коли Володимир почув це оповідання, душа його спалахнула, і з того часу в ньому вкорінилося переконання, що ця слава, явлена ​​під час богослужіння, є сяйво істини. Тоді він вирішив стати християнином разом із усім народом.

Тим часом візантійський імператор Василь II після виснажливої ​​війни з болгарським царем Самуїлом опинився під загрозою вигнання з Константинополя внаслідок бунту Варди Фоки (987). Тоді він покликав на допомогу Київського князя. Володимир запропонував йому надіслати військо із шести тисяч варягів, але натомість попросив руки сестри імператора багрянородної Анни, обіцяючи прийняти християнство разом із усім народом. Завдяки допомозі варязького війська бунт Варди було придушено, але імператор не поспішав виконувати обіцянку і відправляти сестру до Києва, яка з огидою відкидала можливість шлюбу з язичником. Насправді ніколи ще царівну та представницю імператорського будинку не видавали заміж за варвара. Тоді Володимир пішов походом на Крим і захопив Херсон-Корсунь, загрожуючи дійти до Константинополя, якщо імператор не дотримається обіцянки. Василь злякався і одразу відправив у дорогу сестру разом з єпископом Михайлом та священниками яких обрали для навернення Русі.

У день Богоявлення Великий князь був хрещений з ім'ям Василь разом з усім почетом, а потім було відсвятковано весілля. На знак подяки Володимир повернув Корсунь Візантії і потім відбув назад до Києва разом із царівною та священниками. З Корсуні на Русь були взяті частки мощей святого Климента Римського, а також інші славетні реліквії, ікони та предмети святого начиння.

Після приїзду до столиці князь відкинув своїх язичницьких дружин, оголосивши, що відтепер у нього тільки одна дружина, і почав очищати місто від язичництва. З тією ж старанністю, яку Володимир раніше виявляв по відношенню до культу хибних богів, тепер він скидав ідолів. Святий князь наказав прив'язати статую Перуна до коней, які скотили її з пагорба і скинули в Дніпро на очах усього народу. Після цього святий єпископ Михайло почав проповідувати Боже слово, і князь Володимир сам йому допомагав.

У свято П'ятдесятниці багато жителів Києва було хрещено у Дніпрі. Молоді та старі разом входили в лазню нового народження: одні занурювалися у воду по шию, інші – до пояса, діти – біля берега, немовлята – на руках у матерів. Єпископ відслужив чин хрещення і попросив князя Володимира бути хрещеним для всіх його підданих.

Повністю змінивши свій характер і сприйнявши євангельську лагідність, святий Володимир скасував смертну кару і з цього часу став вести життя, угодне Богу. Він будував церкви на місцях язичницьких святилищ. Особливо гарна церква, присвячена Успінню Богородиці, була збудована на місці мучеництва святого Феодора та його сина. Цій церкві князь дарував десяту частку своїх доходів. Він також заснував школи для освіти народу та навчання священників. В інші князівства були послані місіонери, щоб там сповіщати Благу Звістку. Через опір язичницьких жерців лише Новгородське князівство виявило непокірність і Володимир ввів там християнство силою.

Наприкінці життя, після смерті дружини, святому князю, довелося пережити важкі випробування через своїх старших синів, Святополка та Ярослава. Святополк опинився під впливом свого тестя, Польського короля, який переконав його перейти під омофор Римської Церкви. Святополк повстав проти Володимира і був ув'язнений. Тоді між Руссю та Польщею спалахнула коротка війна (1013). Наступного року Ярослав підняв заколот, користуючись ворожістю Новгорода до Києва, що сягала ще суперництва часів князя Олега. Але ще до оголошення війни святий Володимир тяжко захворів. Він послав свого сина Бориса у похід на печенігів, затятих лютих язичників, що нападали на його землі, і відпустив на волю Святополка.

Невдовзі після цього рівноапостольний князь відійшов до Господа. Це сталося 15 липня 1015 р. Святополк спробував приховати від народу смерть батька. Але наступного дня собор, у який перенесли тіло князя, був оточений багатотисячним натовпом народу різного чину і звання, що проливав рясні сльози і підносив до Бога скорботні крики. Народ втратив свого отця і нового апостола, який, ніби новий Костянтин, звів його на християнську гідність і приніс йому світло віри. Мощі святого Володимира були заховані під час татаро-монгольської навали і знайдені у руїнах церкви лише в 1631 р. Глава святого Володимира зберігається в Успенському соборі Києво-Печерської лаври.


За матеріалами "Житія святих складені на Святій Горі Афон".