6 июля
2017 г.
Як розуміти: «Найменший у Царстві Небеснім – більше Іоанна Предтечі»?
7 липня – Різдво Пророка, Предтечі і Хрестителя Господнього Іоанна

«Голос того, хто кличе: У пустині готуйте дорогу для Господа, рівняйте стежки Йому!» Цими словами пророк Ісая визначив основну мету життя Предтечі й Хрестителя Господнього Іоанна.

Через триста років після Ісаї інший пророк, Малахія, назвав Предтечу Господнього Іоанна Ангелом, якого посилає Господь перед Собою підготувати шлях Йому.

Слова пророків засвідчив і Сам Господь наш Іісус Христос перед народом, коли надсилав до Нього двох своїх учнів уже запроторений до в’язниці Іоанн Предтеча запитати у Нього: «Чи Ти Той, Хто має прийти, чи чекати нам іншого?»

Звертаючись до народу, Господь сказав: «Що ви дивитись ходили? Пророка? Так, кажу вам, навіть більш, як пророка. Бо це ж той, що про нього написано: Ось перед обличчя Твоє посилаю Свого посланця, який перед Тобою дорогу Твою приготує! Істинно кажу вам: Між народженими від жінок не було більшого над Іоанна Хрестителя! Та найменший у Царстві Небеснім – більший від нього!»

З великим збентеженням зупиняємося ми перед цими останніми словами Спасителя. 

Як розуміти нам, що «найменший у Царстві Небеснім» – більше Іоанна Предтечі, найбільшого з усіх народжених жінками?

Слова ці не можна було б осягнути розумом людським, і тільки інші слова Господа Іісуса, сказані Ним з другого приводу, дають нам відповідь на слово Його, що збентежило нас, про те, що найменший у Царстві Небеснім – той більший від великого Предтечі й Хрестителя Господнього.

Нагадаємо написану євангелістом Лукою розповідь про те, як випробували Господа Іісуса Христа саддукеї, іудейські сектанти, які відкидали віру в воскресіння мертвих.

Вони розповіли Йому про безплідну жінку, яка мала сім братів чоловіками своїми за Законом Мойсея, що зобов’язував узяти за себе дружину брата свого, який помер бездітним, і відновити його сім’я. Було сім таких братів, і всі померли бездітними. Саддукеї сподівалися поставити у скрутне становище Господа Іісуса Христа запитанням: «У воскресінні котрому з них вона дружиною буде? Бо семеро мали її за дружину». Іісус же промовив у відповідь їм: «Женяться й заміж виходять сини цього віку. А ті, що будуть достойні того віку й воскресіння з мертвих, не будуть ні женитись, ні заміж виходити, ні вмерти вже не можуть, бо рівні вони ангелам, і вони сини Божі, синами воскресіння бувши».

Згадаймо й інші великі слова Господа Іісуса Христа, записані Іоанном Богословом у п’ятому розділі його Євангелія: «Істинно, істинно кажу вам: Хто слухає слова Мого, і вірує в Того, Хто послав Мене, має життя вічне, і на суд не приходить, але перейшов від смерті в життя».

У цих великих словах Господа Іісуса і у наведеній вище відповіді Його саддукеям відкривається для нас таємниця загробного життя праведників, які сподобилися досягти Царства Небесного. Вони вже не піддаються спокусам плоті. Вони чада Божі, вони рівні ангелам, вони вже живуть вічним життям і померти не можуть. Так само найменший із них.

А чи можемо ми сказати все це про Предтечу Господнього Іоанна? Ні, не можемо. Він був менше безсмертних синів Божих, бо не тільки міг померти, але й схилив свою святу голову під меч ката.

Він не народився безтілесним, але носив плоть людську з усіма її недоліками і спокусами.

Він не з’явився на світ так, як Архангел Гавриїл або ангели, які явилися жінкам-мироносицям біля гробу Воскреслого Спасителя світу.

Якщо пророки і Сам Господь Іісус Христос називали його Ангелом, то це треба розуміти у тому сенсі, що він був і в людському тілі носієм ангельського духу, чистоти й досконалості.

За свої невимовні аскетичні подвиги у пустелі, за безмірну глибину молитви й посту, за найбільшу справу проповіді, якою він приготував дорогу для Господа, за Хрещення в Йордані Сина Божого, за свою мученицьку смерть, звичайно, вже тепер великий Предтеча – перший у Царстві Божому після Пресвятої Богородиці. Але поки він жив у тілі, найменший у Царстві Небеснім був більший від нього.

Святитель Лука КРИМСЬКИЙ

Газета «Православна Вінниччина», №6 (46), червень 2017 р.